Fietsers kiezen het liefst een aantrekkelijke route

30-10-2018 Voorkant rapport over reistijdbeleving

Onderzoek naar de reistijdbeleving van fietsers laat zien dat een aantrekkelijke route belangrijker is dan een snelle route. Een aantrekkelijke route wordt bovendien als minder lang ervaren dan een snelle route. 

Kerktorens en groen zorgen voor fietsplezier

Het onderzoek richtte zich op vierentwintig routes, waarvan zes in Gelderland. Goudappel Coffeng voerde het literatuur- en praktijkonderzoek uit, samen met de ThuisraadRO en de Universiteit van Amsterdam. Uit het onderzoek blijkt dat fietsers zo min mogelijk last willen hebben van geparkeerde of langsrijdende auto’s. Een groene omgeving en geen last van ander verkeer bevorderen het fietsplezier. Herkenningspunten, zoals een kerktoren of een specifiek gebouw hebben een vergelijkbaar effect. Een fietspad wordt als heel prettig ervaren. Hoe snel een route is speelt een minder grote rol. 

Deelnemers kregen vragen over aantrekkelijkheid en beleving

De deelnemers beoordeelden de routes onder andere aan de hand van filmfragmenten. Ze kregen vragen over de aantrekkelijkheid en beleving van de route. Ze beoordeelden de mate van afwisseling, snelheid, gemak, comfort, rust en omgeving.

De onderzochte routes in Gelderland

In Gelderland werden 6 (delen van) fietsroutes onderzocht en met elkaar vergeleken.

  • Fietsroutes Arnhem en Dieren

Tussen Arnhem en Dieren zijn twee delen (A en B) van een route (de toekomstige snelle fietsroute) met elkaar vergeleken. De eerste helft van de route, deel A, loopt tussen Arnhem en Velp en gaat langs huizen en langs het spoor. Deel B (Velp – Dieren) gaat door rustige dorpjes en landerijen. 79 % van de deelnemers vindt deel B het beste. Met name de onderdelen aantrekkelijk en rustig scoren hoog.

  • Fietsroutes in Nijmegen

Ook in Nijmegen zijn twee routes vergeleken, beide met eindbestemming de Snelbinder (de fietsbrug over de Waal). Route A start bij het Radboud UMC en gaat langs het spoor en via het station naar de Snelbinder. Deze route heeft vrijliggende fietspaden. Route B start op de Daalseweg en gaat via een fietsstrook naar het centrum van Nijmegen. Onderweg komt de fietser hier langs karakteristieke panden. Het laatste deel van route B gaat door drukke en smalle straten naar de Snelbinder. Route A scoort het best.Deze route is aantrekkelijker en comfortabeler. Ook het vrijliggende fietspad scoort hoog.

 

  • Fietsroutes in de Stedendriehoek

De twee beoordeelde routes in de stedendriehoek liggen tussen de A1 en Eerbeek. Ze lopen parallel aan elkaar. Route A voert eerst langs een drukke weg met een vrijliggend fietspad en later in de bebouwde kom een fietsstrook. Grote delen van de route gaan langs het groen. Route B start langs een drukke weg met een fietsstrook en vervolgens door landelijke gebied over een vrijliggend fietspad. Route B is zeer rustig en er is geen hinder van overig verkeer. Route B scoort dan ook het beste, alhoewel route A sneller lijkt. 

 

Het Onderzoek reistijdbeleving fietsers (PDF 26 MB) kunt u opvragen bij het provincieloket.

Terug naar nieuwsoverzicht