Grensoverschrijdende fietsroutes in Euregio Rijn-Waal

27-5-2019 Nederlandse en Duitse vlag

De adviesbureaus PTV Transport Consult GmbH en de Roelofs Groep hebben vanuit het INTERREG-Programma Duitsland-Nederland een haalbaarheidsstudie uitgevoerd naar fietsroutes van en naar beide landen.

Terugdringen autoverkeer over de grens

Euregio Rijn Waal werkt aan een mobiliteitsplan voor de grensregio om het grensoverschrijdende fietsverkeer te stimuleren. Hiervoor werden potentiële fietssnelwegverbindingen in de regio onderzocht. Meer en betere fietspaden aan beide zijden van de grens kan het gemotoriseerde verkeer terugdringen, parkeerplaatsen ontlasten, geluidsoverlast verminderen en uitstoot van schadelijke stoffen verminderen.

Drie trajecten met potentie

In de haalbaardheidsstudie (PDF 15 MB) zijn drie trajecten uitgelicht die volgens de deskundigen een groot potentieel hebben. Dit zijn de grensoverschrijdende route tussen Zevenaar - Doetinchem - Emmerich en aan de Duitse zijde van de grens: Emmerich - Kleve en Moers - Kamp-Lintfort. Op middellange termijn willen de steden deze routes uitbreiden en als snelle fietsroutes inrichten, net als nu met de Europa-Radbahn tussen Kleve, Kranenburg en Groesbeek gedaan wordt. Een aantal delen van deze trajecten zijn al gerealiseerd. Op 7 juni wordt het snelle fietspad Nijmegen Kleef geopend.

Euregio Rijn-Waal

De Euregio Rijn-Waal kent 6 steden met elk meer dan 100.000 inwoners: Düsseldorf, Duisburg, Moers, Arnhem, Nijmegen en Ede. Sinds 2015 werken deze steden intensiever met elkaar samen. Dit betekent dat ze kennis, inzichten en ervaringen rondom stedelijke vraagstukken met elkaar uitwisselen, gezamenlijk projecten ontwikkelen en samen optrekken in het behartigen van belangen van de regio op provinciaal, deelstaat, nationaal en Europees niveau.

Terug naar nieuwsoverzicht